1 week in Singapore! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Menno Rietdijk - WaarBenJij.nu 1 week in Singapore! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Menno Rietdijk - WaarBenJij.nu

1 week in Singapore!

Door: Menno

Blijf op de hoogte en volg Menno

13 Januari 2009 | Singapore, Singapore

Allereerst bedankt voor alle leuke reacties op mijn vorige verhaal(tje), dat toch iets langer was geworden dan ik in gedachte had. Als je op de hoogte wilt worden gehouden als ik weer wat post, dan kan je je emailadres invullen aan de linkerkant bij ‘blijf op de hoogte’.

Hier lijkt de tijd te vliegen, maar lijkt ook heel langzaam te gaan. Ik ben nu (pas) 1 week hier in Singapore en al zo veel gezien en beleefd! Dat beloofd nog wat voor de tijd die komen gaat…

Vorige week donderdag opvallend soepel door de registratie gerold, alleen bij het laatste tafeltje ging het mis. Ik had nog geen NETs card (een soort chipknip kaart) om mee te betalen en contant of creditcard accepteerden ze niet. Met mij had 95% van de exchange students die kaart nog niet, dus waren de mensen achter de betaaltafeltjes een beetje geïrriteerd na honderden keren het zelfde verhaaltje te moeten vertellen.

Aangezien ik dus redelijk op tijd ‘klaar’ was (alleen nog betalen) ben ik met een paar mensen naar Orchard Road gegaan. Dat is een boulevard in het centrum van Singapore met talloze warenhuizen en waar ze zeg maar alles verkopen. Hier een kussentje en een NETs card gekocht. Dat kussentje omdat er geen in mijn kamer was (bij niemand trouwens) en een trui nou toch ook niet echt optimaal is als kussen.

’s Avonds weer naar Holland Village geweest met een groep bestaande uit wat Nederlanders, Duiters, Zweden en een verdwaalde Amerikaan. Hier gegeten in een Foodcourt, chicken rice, wat wel een aardige overgangs maaltijd tussen westers en oosters voedsel is. Daarna wat gedronken bij Walla Walla, wel een leuke bar (ook weer erg prijzig) en met een live bandje die (slechte) covers speelde.

Vrijdagochtend was de orientation talk voor de Exchange students, 2 uur lang verschillende sprekers die voor mij in ieder geval niet veel nieuws te melden hadden (wat heb ik me toch goed voorbereid blijkbaar *kuch*). Daarna waren er nog wat refreshments en stands waar ze foldertjes uitdeelden. Veel Zweden, Noren, Canadezen en Amerikanen hier trouwens. En amper Australiërs, wat me dan ook wel weer verbaasd. De Nederlandse teller staat op 17, hoewel dat eigenlijk minder is, want daar zitten een paar in Maastricht studerende Duitsers bij. Ik merk wel dat nationaliteiten elkaar toch een beetje opzoeken, zelf heb ik er ook last van. Nouja, last, eerder een soort gemak.

’s Middags weer naar het registration centre geweest, waar ik nu met mijn NETs card binnen 5 seconden klaar was. Nog even met wat Zweden blijven praten die gister gearriveerd waren en nu het registratie proces nog moesten doorlopen. Nu ik het toch over Zweden heb, eind van de middag nog even naar de Ikea geweest (ja, die hebben ze hier dus ook en is precies hetzelfde, alleen heb ik de ballenbak niet kunnen vinden). Daar wat glazen, klerenhangers, een kom en een laken gekocht. Zo ben ik van de basisgemakken verder wel voorzien.

’s Avonds was er voor de exchange studenten een bring-your-own-booze feestje in West coast park, ongeveer kwartiertje lopen hier vandaan. Ik denk dat bijna alle exchange students er waren, want er waren zo’n 300 a 400 mensen schat ik. Weer lekker geïntegreerd en wat (na een tijdje lauw geworden) biertjes gedronken. Allemaal hartstikke illegaal natuurlijk, want je mag hier helemaal ‘samenkomen’ in zulke grote groepen. Het valt me op dat ik amper politie zie op straat verder, waarschijnlijk zijn ze allemaal in burger en staat er eentje achter elke boom…

Zaterdag met een groep van ongeveer 10 mensen naar Sentosa geweest, een eilandje vlak voor de kust (verbonden met een brug). Dit is een soort resort / attractie eiland waar van alles te doen is. Met de cable car vanuit Vivo-city gingen we hier na toe en vanuit de lucht mooi uitzicht over zee en Singapore. Vivo-city is het grootste shopping centre van Singapore, maar daar kwamen we nu niet voor, we gingen namelijk naar het strand! Het weer is hier de hele week half bewolkt geweest, wat prima is, aangezien als de zon er even door heen komt deze ook meteen keihard op je in brand. Aangezien bijna alles op Sentosa artificial is, zo ook het strand. Het water was lekker warm, echter niet helder en het uitzicht op 50 olietankers voor de kust ook niet bepaald optimaal. Voornamelijk op het strand gelegen en nog even wat rond gelopen. Er is zelfs een soort Park Guell (Gaudi, Barcalona) achtige fonteinen reeks. ’s Avonds uitgeweest in St James plant, een voormalige energie centrale, maar nu de grootste club van de stad met 9 zalen. Er gezellig en uiteindelijk pas half 6 in bed.

Zondag dus uitgeslapen, daarna vakken uitgezocht, want daarvoor moest ik maandag subscriben. ’s Avonds even naar China town geweest, erg druk, maar wel gezellig. Hier lekker gegeten (chinees ja).

Maandagochtend dus mijn vakken opgegeven die ik graag wil gaan volgen, waarschijnlijk hoor ik eind deze week of dat kan. Ondertussen wel die vakken alvast gaan volgen, echter maandag heb ik geplanned als weekend-extensie. Helaas hebben niet zo veel anderen dat ook, dus ging ik samen met Anette op stap naar een ‘ongerept’ eilandje ten noordoosten van Singapore, Pulau Ubin. Na bus-metro-bus-boot en ongeveer 2 uur later waren we er en hier mountainbikes gehuurd voor wel twee en een halve euro per dag. Het eilandje was vrij klein, licht glooiend en prima begaanbaar. Inderdaad nog redelijk ongerept, zo hebben we in het wild een schildpad, aapjes, wild zwijn, lizards, heleboel mooie vlinders, krabbetjes, hanen, zwijnen en een ooievaar met jonkies gezien. Ook de groen vegetatie was vrij divers en soms best bizar. Na een inspannend dagje gegeten bij Esplanade, hartje centrum van de stad, met mooi uitzicht over het water naar de wolkenkrabbers downtown.

Vanochtend dan mijn eerste college hier, Singapore urban history and architecture. Een docent die redelijk cynisch is en niet vies van een grapje. Hoewel die bij mij soms niet helemaal goed overkwamen, aangezien het veel taalgrapjes waren gerelateerd aan plaatsen of personen in Singapore die ik (nog) niet ken. Verder was het Engels wel prima te volgen trouwens. Vanmiddag het tweede college, het vak Project risk management. Een docent die zich wel erg uitgebreid voorstelde en in de zaal vooral studenten die veel moesten bij kletsen over de kerstvakantie ofzo, erg rumoerig. Verder een vrij algemene introductie op project management, gesneden koek dus. Hij zei wel dat volgende week wat dieper ingegaan zou worden op bepaalde aspecten, dus ik ben benieuwd.

Tot zo ver weer even een update, het is weer behoorlijk lang geworden, blijkbaar kan ik niet echt beknopt uiteenzetten. Zo meteen een hapje eten en daarna waarschijnlijk is een bioscoopje pakken, kijken hoe dat er hier aan toe gaat. Verder nog plannen om bij de Volvo Ocean Race in ‘race village’ te gaan kijken en wellicht komend weekend naar Bintan, een Indonesisch eilandje op een uurtje varen hier vandaan! Mooie plannen dus.

Menno

Ps, aangezien ik hier niet zo veel foto’s kwijt kan, heb ik uitgebreide foto-albums op mijn facebook staan!

  • 13 Januari 2009 - 10:17

    Marijke En CHRIS ;-):

    Ha Menno, Dank weer voor je verhaal, ze kunnen mij niet lang genoeg zijn natuurlijk. Ik merk dat je je daar wel vermaakt en dat is ook voor ons een mooi idee. Veel plezier met je komende plannen en toch ook nog leerzame colleges gewenst.
    Liefs, een slapende Marijke en CHRIS ;-)

  • 13 Januari 2009 - 10:20

    Els:

    Ben weer helemaal bij, leuk !! Weet nu meer van je leventje af dan toen je in Delft zat!!
    Geniet maar hoor!!!!
    groetjes,
    Els

  • 13 Januari 2009 - 19:10

    Ankie:

    Leuk verhaal, Menno. Je hebt al veel gezien in 1 weekje. Veel plezier verder en succes met de studie. groetjes, Ankie.

  • 14 Januari 2009 - 10:47

    Gér Brand:

    Hi Menno, ik heb je site van Ankie gekregen. Lees dat jij je goed vermaakt en lekker gesettled hebt.
    Heb fijne tijd joh.
    Groetjes, Gér

  • 15 Januari 2009 - 08:58

    CHRIS Alleen :-(:

    Fijn dat je komt. Goede reis!! CHRIS

  • 16 Januari 2009 - 08:10

    Nienke:

    hey, hey,
    ik houd wel van lange verhalen! zie je snel, x nienke

  • 25 Januari 2009 - 15:12

    Judith:

    he waar blijft dat nieuwe bericht, hoorde dat ie vandaag zou komen. we hebben nienke op het vliegtuig gezet dis als het goed is is ze onderweg naar jou.
    groetjes judith

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Singapore, Singapore

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

24 Juni 2009

Intermezzo part #2

13 Juni 2009

Intermezzo

04 Mei 2009

In memoriam

24 April 2009

Angkor What?!?

08 April 2009

F1 GP in KL
Menno

Actief sinds 27 Dec. 2008
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 93432

Voorgaande reizen:

09 Juni 2009 - 29 November 2009

Backpackend door Australia!

05 Januari 2009 - 08 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: