Aankomst in Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Menno Rietdijk - WaarBenJij.nu Aankomst in Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Menno Rietdijk - WaarBenJij.nu

Aankomst in Singapore

Door: Menno

Blijf op de hoogte en volg Menno

08 Januari 2009 | Singapore, Singapore

Hey hey!

Hierbij dan mijn eerste berichtje uit Singapore! Ik ben enigszins gesetteld en heb al wat van de omgeving gezien. Maar laat ik bij het begin beginnen.

Na een gezellig afscheidsfeestje zondag heb ik ’s avonds mijn tas definitief ingepakt en gewogen, zo rond de 20 kilo. Daarna op tijd naar bed toe, er stond me immers (gevoelsmatig) een vliegreis van 24 uur te wachten. Wellicht door een beetje spanning of vanwege andere redenen werd ik ’s ochtends niet echt uitgerust wakker.

Tijdens het ontbijt werd op de radio ruim 500 km aan files gemeld, voornamelijk vanwege de sneeuwval. Dus op tijd vertrekken richting Schiphol. Echter zonder enige file daar ruim op tijd aangekomen en bagage ingechecked, keurig 19,8 kilo. Nog even wat gedronken en toen afscheid genomen van Nelly, Wim, Chris, Marijke en Nienke, die mee waren om me uit te zwaaien op Schiphol.

Hup, door de douane en naar mijn gate, even wachten en vervolgens de 747 ingestapt en zowaar op tijd vertrokken! Wel fijn, aangezien ik in Hong Kong maar twee uur overstap tijd zou hebben. In het vliegtuig zat ik naast een ouder echtpaar dat 3 weken ging rondreizen door Vietnam en Cambodja. Wel gezellig mee kunnen kletsen en helpen met de bediening van tv applicatie. Zelf twee films gekeken en toen muziek opgezet en geprobeerd wat te slapen, hetgeen door de oncomfortabelheid niet lukte. Gelukkig vorderde we al goed richting Hong Kong, mede door een staartwind van 155 km/h. Wat educatieve taal spelletjes (Maleisisch, Manderin) en nog een filmpje later werd de daling naar Hong Kong ingezet. Vanuit het vliegtuig een prachtig uitzicht over de stad gehad, overal groene heuvels en daartussen volgepakt met flats. Zelfs om 6 uur ’s ochtends krioelde het al van de honderden schepen voor de kust, van speedbootjes tot enorme olietankers (die er van uit de lucht trouwens niet heel indrukwekkend uitzien).

Geland op het nieuwe vliegveld, ontworpen door Norman Foster. Ik vond de terminals er niet bijzonder spectaculair uitzien, maar het was wel aardig gedaan. Moet wel zeggen dat ik niet zo veel heb gezien, omdat ik alleen van gate 34 naar gate 48 hoefde te lopen, wat maar ongeveer 5 minuten koste. Echter omdat het boarden een half uur voor vertrek begon hoefde ik slechts een half uurtje te wachten. Na het opstijgen nogmaals uitzicht over Hong Kong en al z’n eilandjes. Vervolgens een prima vlucht naar Singapore, wat vanuit de lucht opvallend vlak is. Dat het ‘vlak’ is klopt trouwens ook wel, de hoogste heuvel is slechts 162 meter hoog (pak aan, Vaalserberg!). Ze hebben hier uiteraard nog wel wat hogere bouwwerken staan, waarvan het Swissôtel met 266 meter de hoogste is.

Bij de douane in Singapore waren ze wat achterdochtig omdat ik in het vliegtuig op zo’n formuliertje heel eerlijk had ingevuld dat ik (ongeveer) 130 dagen (4,5 maand – 5 dagen) zou blijven. Dus wilden ze graag al mijn NUS applicatie formulieren grondig bekijken. Het voordeel was dat ik daarna zo mn koffer van de band kon pakken er doorlopen naar buiten.

Daar werd ik netjes ontvangen door een kleine Singaporese studente, die wel een beetje gestressed was omdat ze nog twee exchange students moest ophalen. Een Amerikaanse dude kwam ook uit terminal 1, maar voor de andere moesten we met alle bagage naar terminal 2 slepen, waar een beetje stille en verlegen jongen uit de Filippijnen al zat te wachten. Even later kwam daar ook een vriendin van het meisje dat ons ophaalde aangesneld, die eigenlijk dus al in terminal 2 had moeten staan. Meteen een pre-paid simkaartje gekocht met S$50 (ongeveer €25) zodat ik lokaal goedkoop kan bellen en smsen, wat al zeker van pas is gekomen!

Vervolgens met twee taxi’s naar de NUS campus gescheurd, dus meteen een kleine sight seeing Singapore vanaf een soort snelweg. Ze rijden hier links en de ‘highway’ is een 8-baans 80km/h weg omgeven door palmbomen en andere exotische (tropische) flora. Achter deze groene variété duiken dan de bekende HDB flats op. Hierin zitten sociale huurwoningen op elkaar gepropt en dat niet alleen, de flats staan ook nog is onvoorstelbaar dicht bij elkaar. En dan natuurlijk wel 10 dezelfde naast elkaar…

Bij Prince George Park Residences (pgp verder) op de campus site aangekomen blijkt dat een soort in elkaar geschoven HDB flat te zijn. Mijn kamertje bevindt zich dan ook in Block 12, 13de verdieping, wat wel de bovenste verdieping is en dus met uitzicht over de haven en zee. Alleen… zit mijn kamer net aan de verkeerde kant van het gebouw, recht boven de campus bus terminal. Dit hokje bestaat uit een bed, bureau, kast, wasbak en voorlopig mijn grootste vriend hier, de plafond-ventilator. Deze staat altijd aan als ik op mijn kamer ben! Voordeel van zo’n hoogte is dat als je het raam open zet het ook wel enigszins doorwaait, maar ja, warme buitenlucht is ook niet alles. Veel cluster (etage) genoten zijn er nog niet, 1 Amerikaanse gozer (andere dan van het vliegveld) heb ik even gesproken en 2 locals. De andere 11 zijn er nog niet, maar dat zal volgende week wel anders zijn, het is hier immers nu (ook) nog vakantie. De twee liften zijn net zo snel (sloom dus) als in mijn flat in Delft, alleen zit ik hier niet op 9 maar op 13. Als sleutel heb ik een zender, die ik al in de lift nodig heb want zonder de zender te gebruiken kan ik geen enkele knop indrukken, met zender alleen die van de 13de verdieping en verder geen enkele. Jongens en meisjes zijn trouwens strikt gescheiden van elkaar (nogal conservatief hier, vind je het gek dat ze een van de laagste aantal geboortes per vrouw hebben).

Dinsdag middag een kleine rondleiding over de campus gehad van de meet-n-greet buddies. In tegenstelling tot wat je zou verwachten is de campus erg heuvelachtig en nu nog een soort van doolhof, met overal trappen, corridors en doorsteekjes. Uiteindelijk in Holland Village beland, niet bij Harry’s bar, maar bij een schijnbaar goede chinees. Onze buddies hadden lol of we de pittigheid wel zouden kunnen verdragen, maar dat viel alleszins mee gelukkig. Het met stokjes eten was uiteraard wel lastig! Daarna nog wat door Holland Village geslenterd maar vanwege de lange tijd zonder slaap toch redelijk bijtijds terug gekeerd naar de campus.

Ondanks de warmte in mijn kamer toch 13 uur non-stop geslapen, zodat ik de woensdag weer helemaal vol energie was. Na dus heerlijk uitgeslapen te hebben, was het wel weer warm in de kamer geworden, de zon brand immers ’s ochtends vanuit het oosten recht naar binnen (de gordijnen zijn vrij dun). Aangezien ik geen ontbijt had, eerst wezen douchen en toen naar de kleine pgp supermarkt gegaan. Daarna uiteraard ontbeten en mijn kamer nog wat verder gefatsoeneerd.

Ronde 12 uur belde Jason (de dude van het vliegveld) dat hij klaar was met zn registration en we zijn samen op pad gegaan om een OV-chipknip te bemachtigen (daarmee zijn ze hier dus al iets verder dan in NL). Bij het MRT-station (soort metro, maar hier verhoogd boven de grond, net als het spoor in Delft zeg maar, staat voor Mass Rapid Transport) hadden we succes en nu kunnen we voor de bus en MRT dus de Easy Link kaart gebruiken. Nog was huishoudelijke dingen wezen shoppen en de middag was al weer een aardig eindje gevorderd. Net toen we terug waren smsde DJ me dat hij ook was aangekomen op pgp en in de kantine zat. DJ is ook een bouwkunde student uit Delft die ik ene paar keer voor vertrek kort ontmoet heb. In de kantine zat ook Freek, een andere bouwkunde student die misschien wel een paar dezelfde vakken als mij gaat volgen en nog twee Zweden. Na daar nog wat mee gepraat te hebben spraken Jason en ik af om om 8 uur wat te gaan eten ergens. Eerst nog even douchen.

’s Avonds is het hier erg aangenaam vertoeven met een temperatuurtje van 25 graden en een zwoel briesje. We hebben onze nieuwe EZ card benut en zijn naar Clark Quay gegaan, volgens sommige hier het uitgaans centrum van Singapore. En dat klopte ook wel. Super gaaf, wat tapas gegeten aan de rivier en daarna nog een biertje van €8,- gedronken bij een bar die Clinic heet en waar je in rolstoelen zit. Enorme goede sfeer aan een soort semi-open (overdekt) plein. Alleen die prijzen zijn dus een beetje jammer… maar dat komt vooral door de taxes op oa alcohol. Dat is gewoon 3x zo duur als in Nederland. Al moet gezegd worden dat het wel halve liters waren. Nog wat rondgeslenterd en toen een taxi terug genomen naar pgp. Morgen weer een beetje uitslapen en ’s middags naar de registration.

Tot slot nog een paar eerste indrukken van Singapore en de bevolking:
Druk, maar niet beklemmend of storend.
Groen, veel palmbomen en andere tropische planten.
Singlish is idd lastig te verstaan, ik vind het een soort snel onduidelijk gemompel…
Erg conservatief, maar tolerant ‘zolang je je maar aan de regels houdt’.
Bevolking is vriendelijk, maar gesloten.
Goed OV system, alleen lastig dat ze geen plattegrondjes bij de bushaltes hebben hangen en in de bus zelf ook niet aangegeven waar je bent.
Geen fietsers, vooral het campus terrein zou fietsend ideaal ontsluitbaar zijn. Ze hebben hier wel gratis shuttle bussen rijden op het terrein.
Interessant, ik ga me hier zeker vermaken en van alles ontdekken!

Groetjes vanuit een warm Singapore,

Menno

Ps, ik denk dat mijn adres hier is:
Menno Rietdijk, Block 12, level 13, room G
27 Prince George’s Park
Singapore 118425

  • 07 Januari 2009 - 19:01

    Nienke:

    Jeeeeh, ben de eerste. Wat heb je al veel gedaan en mensen ontmoet in zo'n korte tijd! Ik ben erg benieuwd om het straks allemaal zelf te zien. Spreek je snel.
    liefs, Nienke

  • 07 Januari 2009 - 21:29

    Daan:

    Klinkt als vliegende start! Dat ook jou exchange een groot succes gaat worden. En nog bedankt voor je sms!

    groeten, Daan

  • 07 Januari 2009 - 21:32

    Daan:

    correctie:
    een vliegende start en jouw exchange

    Het wordt namelijk allemaal vereeuwigd hier.

  • 08 Januari 2009 - 08:40

    Marijke En CHRIS;-):

    Dank voor je sms na aankomst. Ander nummer, kan ik daar ook naar terug sms-en?
    Mooi uitgebreid verhaal! Geniet ervan. Zie verder hotmail.
    Liefs, Marijke en CHRIS ;-)

  • 08 Januari 2009 - 10:00

    Juliette:

    Hoi Menno,

    wat een indrukwekkende fotos! idd erg veel gebouwen dicht op elkaar, maar het ziet er mooi uit zeg! veel plezier de komende tijd met het ontdekken van de stad;-)

    groetjes Juul

  • 08 Januari 2009 - 18:36

    Jacq:

    wow jij gaat echt meteen aan de slag! Ik wens je een superleuke en leerzame tijd!

    groetjes,

    Jacq.

  • 08 Januari 2009 - 21:08

    Robert:

    Als je op wintersport gaat, gaat het hier sneeuwen. Als je 8 maanden weggaat, gaat het hier 15 graden vriezen. Moet er niet aan denken wat er zou gebeuren als je ging emigreren.

    Anyway, veel plezier en vraag aan Jason (VS dude) ff of ie een Jaguars fan is.

  • 09 Januari 2009 - 06:45

    Els:

    Jeetje, Menno wat een leuk verhaal zeg!! Ging je ook met die trein zonder "koetsier" in Hongkong? Enorm en groots daar!! Ik zal je blijven volgen!!! Fijn dat je het helemaal ziet zitten en geniet van deze periode. Ik begrijp dat je al besmet bent met het z.g. (reis)virus!!Heerlijk al die andere culturen ervaren. Liefs en groetjes,Els

  • 09 Januari 2009 - 14:27

    CHRIS ;-):

    Heey Menno,

    Wist je je nog iets van HongKong te herinneren van onze reis naar Indonesië in 1996?
    We zitten overigens weer in Ruinerwold... .

  • 09 Januari 2009 - 19:24

    Ingeborg:

    Hoi Menno,
    Leuk om je verhalen zo te lezen!! Ik hoop dat het goed bevalt. Ik ga je site in ieder geval in de gaten houden!! Heel veel plezier en succes!!

    Liefs Ingeborg

  • 09 Januari 2009 - 21:26

    Ankie:

    Hai Menno. Geweldig deze site, leuk om je belevenissen te volgen.
    Geniet ervan en succes.
    groetjes, Ankie.

  • 11 Januari 2009 - 10:16

    Aukje:

    Hoi Menno,zeker weten dat je je daar gaat vermaken!Leuk joh je uitgebreide verhaal.
    Groetjes Aukje

  • 11 Januari 2009 - 11:43

    Joop En Frits:

    Hi Menno, leuk uitgebreid verslag! Wil graag op de hoogte gehouden worden. Ons e adres: riebeek@planet.nl
    Tot horens
    Liefs Joop

  • 12 Januari 2009 - 09:08

    Msch:

    Wow, klinkt allemaal goed Menno! Veel plezier daar :)

  • 12 Januari 2009 - 12:18

    Sander:

    Yo Menno,

    Klinkt goed allemaal. Lang en uitgebreid verhaal, maar heb m helemaal gelezen. Veel plezier daar!

    Groet, Sander

  • 13 Januari 2009 - 09:01

    Francine En Dirk:

    Spannend reisverslag en mooie foto's.De PGP ziet er niet verkeerd uit. Mooie flats en veel groen. Lijkt helemaal niet op de Bijlmer!Je zult je daar uitstekend vermaken en vooral studeren natuurlijk.We blijven je volgen.Groetjes Francine en Dirk

  • 07 Februari 2009 - 15:04

    Christa:

    Hey menno!! Sorry ik ben een beetje laat met reageren! Ik zie alweer dat ik achterloop, ik zal snel de rest ook even gaan lezen. Maar jeetje ik vind het nu al helemaal super klinken zeg. Wat leuk dat je al zo snel zoveel mensen ontmoet en relaxed dat er wat mensen van Delft bouwkunde ook zijn. Of wist je dat al? Ik ben nu al jaloers op je en het weer haha. Het is hier echt te koud!
    Nou hf verder nog daar en ik reageer binnekort op de rest van je verhaaltjes! Leuk leuk!

    Groetjes,

    Christa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Singapore, Singapore

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

24 Juni 2009

Intermezzo part #2

13 Juni 2009

Intermezzo

04 Mei 2009

In memoriam

24 April 2009

Angkor What?!?

08 April 2009

F1 GP in KL
Menno

Actief sinds 27 Dec. 2008
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 93435

Voorgaande reizen:

09 Juni 2009 - 29 November 2009

Backpackend door Australia!

05 Januari 2009 - 08 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: