In memoriam - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Menno Rietdijk - WaarBenJij.nu In memoriam - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Menno Rietdijk - WaarBenJij.nu

In memoriam

Door: Menno

Blijf op de hoogte en volg Menno

04 Mei 2009 | Singapore, Singapore

Op de rand van een wankel evenwicht tussen twee era’s balanceer ik om deze transitie zo goed mogelijk te laten verlopen. Geestelijk al in het volgende era, lichamelijk nog in de huidige en licht gestressed bezig om ook de lichamelijke overgang zo soepel mogelijk te volbrengen. Mijn Singapore tijdperk is omgevlogen, maanden van ‘hard ploeteren en studeren’ zijn afgelopen zaterdag na mijn laatste examen dan echt definitief beëindigd. Deze laatste paar dagen tot mijn definitieve vertrek uit Singapore (morgen) staan dan ook voornamelijk in het teken van vertrek en afscheid. Gelukkig nog even dit moment van bezinning, want wanneer en van waar het volgende verhaal zal komen is ook mij geheel onbekend!

Hierbij dus mij allerlaatste verhaal vanuit Singapore, op de drempel van het grote avontuur. Maar voordat de deur hier definitief achter me dicht valt, is het nog even tijd voor een terug blik op mijn tijd hier in deze tropische metropool.

Het begon allemaal meer dan een jaar geleden, eind januari 2008: ik scheef me in voor Study Abroad, een semester lang studeren aan een buitenlandse universiteit. Al jaren liep ik met dit idee rond, er even lekker tussen uit, wat van de wereld ontdekken! Een jaar reizen na de middelbare school vond ik nog te vroeg, “na mijn Bachelor (eerste drie jaar)” zei ik toen tegen mezelf. Maar inmiddels zo goed en gezellig gesetteld in Delft dat mijn Bachelor ongemerkt over ging in mijn Master. Wel met het idee om mijn vrije keuze ruimte vakken van het 2de Masterjaar niet in Delft te doen. In maart vorig jaar kreeg ik de bevestiging dat dat plan ook werkelijkheid ging worden. Ik was door de selectie heen gekomen en zou een half jaar naar Singapore gaan om daar aan de National University of Singapore te studeren!

Singapore, een westerse metropool gelegen in het centrum van zuidoost Azië, precies 1 graad boven de evenaar en dus altijd lekker warm (soms te warm) weer. De ideale uitvalsbasis voor de ontdekking van dit deel van de wereld, waar ik dan ook dankbaar gebruikt van heb gemaakt – en ga maken. Met Nienke ondertussen in Australië wordt ook dit een prachtige mogelijkheid om (samen) Down Under te gaan ontdekken!

Nu is de tijd daar om open minded het avontuur tegemoet te gaan, zoals Mark Twain dat prachtig zei: “Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Na lang wikken en wegen, en contact met de studieadviseur in Delft heb ik dan ook besloten om niet half augustus terug te keren naar Nederland. Wanneer wel, dat weet ik nog niet, wellicht pas in november. Vanwege de paar kleine vakjes die ik nog heb openstaan, is mij aangeraden om niet komend semester (beginnend in september) met mijn afstuderen te beginnen, maar in februari 2010. Dit geeft mij de mogelijkheid om alles af te ronden in januari 2010 en dan me alleen te hoeven focussen op het afstuderen. Dit om te verkomen dat mijn afstudeertraject opgehouden wordt vanwege missende punten.

Twee maanden backpacken gaat ook niet genoeg zijn voor wat ik daar allemaal wil zien, en Nieuw Zeeland, Fiji en Filippijnen liggen relatief dichtbij. Bovendien hoef ik Nienke dan minder lang te missen!

Maargoed, dat is allemaal toekomst en ik wil hier in het heden nog even stilstaan bij het verleden. Hoe heb ik deze maanden in Singapore ervaren, wat is me opgevallen en wat zal me altijd bij blijven?
Eigenlijk hele makkelijke vragen, maar erg lastig waar ik moet beginnen, zoveel indrukken die ik heb opgedaan en eigenlijk voor mezelf nog niet echt geordend, een moment van bezinking moet nog komen (maar wanneer?). Zo had ik gister ook geen antwoord op de vraag van Nelly wat nou mijn hoogtepunt van mijn tijd hier is geweest. Ik heb zo veel, en zo diverse dingen meegemaakt dat het ook moeilijk vergelijken is.

Misschien is mijn tijd hier wel gewoon 1 groot hoogtepunt geweest. Het was fantastisch en ik heb ontzettend genoten! Zo ontzettend veel beleefd, gezien, ervaren, nieuwe vrienden opgedaan, op een andere manier onderwijs gekregen en een aantal hele leuke en gezellige bezoekjes gehad. Dan is gidsje spelen soms stiekem toch best wel leuk!

Singapore als stad (en land) is mij ontzettend goed bevallen en ik zou hier ook zeker nog wel is terug naar toe willen, al is het alleen maar om te zien hoe het eruit ziet als alle talloze bouwprojecten die nu bezig zijn straks de skyline gaan bepalen. Ambitie hebben ze hier wel, ze willen uiteindelijk naar zo’n 6,5 miljoen inwoners toe (nu 4,5 miljoen).

Singapore staat ook bekend als een heel schoon land en dat klopt ook zeker. Dit is door het strenge regime opgelegd en daarom staat de stad ook wel te boek als ‘Fine City’. Bordjes met boetes hangen bijna overal en de bedragen liegen er ook niet om. Eten en drinken in het openbaar vervoer is verboden en dus kan het nemen van een slokje water in de metro je zo 500 Singapore Dollar (€250,-) kosten. Op straat zie je trouwens amper politie, maar toch houdt iedereen zich aan de regels. Hoewel het soms wat absurd en overdreven lijkt, weet je wel waar je aan toe bent. En zo’n schone stad went snel, zeker als je dan even een weekendje in Saigon/KL/PP/etc bent geweest, dan is het best prettig als ’s avonds je voeten niet een paar gradaties bruiner zijn van het stof. Ook heb ik me op straat nooit onveilig gevoeld, zelfs ’s nachts niet. Soms heb je wel het idee dat ‘Big Brother is watching you’, camera’s hangen werkelijk overal.

De stad zelf is vrij statisch en geplanned, hoewel ze proberen een dynamische uitstraling te hebben. Maar waar dynamisch en spontaan vaak samen gaan, is in Singapore weinig spontaan, en als het dan spontaan lijkt, blijkt het vaak toch op een of andere manier geregisseerd te zijn. Zoals Chinatown, dat tegenwoordig puur toeristisch is, weinig authentieks meer aan over. Maargoed, het is maar net wat je er zelf van maakt!

Over het taaltje hier moet ik natuurlijk ook nog wat zeggen. Hoewel de officiële voertaal Engels is, spreekt de meerderheid ‘Singlish’. Dit staat in je Lonely Planet als Engels met Chinese, Maleisische en Indische invloeden. In werkelijk is het onverstaanbaar. Het is Chinees waar je af en toe wat Engelse woorden uit oppikt. Gelukkig is het geen probleem om met ‘normaal’ Engels jezelf duidelijk te maken en bijna altijd proberen ze in ‘normaal’ Engels te antwoorden. Maar een gesprek tussen Singaporezen onderling volgen… ‘can not lah!’

Wat trouwens ook wel fijn was hier in Singapore, dat als je al dat Aziatische eten en gedoe even zat bent, je prima kan terug vallen op wat ‘vertrouwde’ westerse dingen. Er zijn bijvoorbeeld op de campus een Burger King, McD en Subways, die tijdens de tentamenperiode zelfs 24h. open zijn. Of in elke random bar of restaurant waar bijna non-stop Europees voetbal op tv te zien is. Of gewoon even lekker Nederlands kunnen praten met andere Nederlanders hier of via Skype.

Toch heb ik het vertrouwde van Nederland (en Delft) soms ook wel gemist. Wintersport, carnaval, Pasen, mijn verjaardag, Koninginnedag, een biertje aan het ongelakte hout, het is toch allemaal anders (of helemaal niet) hier. En natuurlijk geen vrienden en familie om je heen of relatief dicht bij. ‘Uit het oog, uit het hart’ gaat het gezegde, maar ik heb jullie allemaal wel degelijk gemist hoor! Hoewel dat misschien niet blijkt uit de meeste verslagen die ik maak, waarin ik het vooral veels te druk heb met ontzettend veel beleven, zijn er ook zeker momenten geweest dat ik wel weer even naar Nederland zou terug willen om bij jullie te zijn!



Wat studie betreft, ik begreep dat sommigen zich afvroegen of ik dat hier ook nog deed. Nou bij deze dan. Random door de weekse ochtend ben ik om half 8 opgestaan, het college van 9 uur was niet zo interessant, het tweede uur had ik dan ook moeite om mijn ogen open te houden. Daarna aan een group project werken, erg tijdsinefficiënt met die locals zeg, gelukkig had ik om 2 uur weer een college zodat ik een goed excuus had om weg te gaan. Dit is mijn favoriete college, over Ethics in Real Estate. De 2 uur zijn weer voorbij gevlogen. Eind van de middag nog even naar de bieb om wat informatie te zoeken voor een ander group project. Om 7 uur dan gezellig met een grote groep eten in de kantine op pgp. Wat ik ’s avonds precies heb gedaan weet ik niet meer, kan onder het kopje ‘varia’. Nou dat was mn dagje wel weer. Lekker op tijd naar bed want morgen begint het weer opnieuw. Gelukkig heb ik wat om naar uit te kijken: vrijdag ga ik lekker een lang weekend naar … *gaap*

Het niveau op de NUS had ik vooraf trouwens hoger ingeschat, maar het was allemaal erg goed te doen. Het studieprogramma is niet heel erg tijdsintensief, maar omdat ik vakken heb gekozen die ik niet echt in Delft heb gehad, heb ik toch wel veel geleerd hier!

Maargoed, ondertussen kijk ik even hoe laat het is en zie ik dat ik mijn laptop nog slechts een uur tot mijn beschikking heb, voordat die naar Nelly en Wim gaat om vanavond al terug te vliegen naar Nederland. Wel gek idee, dat sommigen van jullie dit pas lezen als het ding waar het op getypt is ook al weer in Nederland is (Nelly en Wim sowieso!).

Ow, mijn tentamens zijn hier volgens mij wel goed gegaan, uitslag nog even afwachten natuurlijk. Verder de laatste dagen hier samen met Nelly en Wim nog wat cultureel verantwoorde dingen gedaan, zoals een foodlong eten bij de Subways, een bezoekje aan het Asian Civilization Museum, een drankje op de 70ste verdieping van het Swissôtel, uiteten in Holland Village en vanmiddag gaan we nog naar Raffles Hotel en Museum. Bij de ingang het Asian Civ. Museum kregen we trouwens een ‘pistool’ tegen ons voorhoofd gedrukt, waarop een meneer met mondkapje tegen een andere meneer met mondkapje mompelde: 33,8. En toen mochten we gelukkig naar binnen. Ze zijn hier dus erg met de voorzorgsmaatregelen betreffende Influenza N1H1 / Swine Flu / Mexicaanse griep of hoe het beestje tegenwoordig ook genoemd moet worden. Er zijn trouwens nog geen gevallen van de griep hier in Singapore bekend.

Morgen ben ik laptoploos dus ga ik maar naar de kapper en nog wat shoppen denk ik. Uurtje of 6 richting het vliegveld om dat echt aan het avontuur te beginnen!

Mijn reisschema tot Australië:
5 mei ’s avonds vliegen naar Bangkok (Thailand)
8 mei ’s middags vliegen naar Koh Samui (Thailand)
11 mei met de bus naar Phuket (Thailand)
12 mei ’s middags vliegen van Phuket naar Kuala Lumpur (Maleisië)
12 mei ’s avonds vliegen van Kuala Lumpur naar Kota Kinabalu (Borneo, Maleisië)
12 t/m 22 mei: Borneo, oa beklimmen van Mount Kinabalu, 3-daagse jungle trek, PADI Advanced Open Water licence halen (duiken)
22 mei ’s avonds vliegen van Kota Kinabalu naar Kuala Lumpur (Maleisie)
23 mei ’s ochtends vliegen van Kuala Lumpur naar Vientane (Laos)
23 mei t/m 8 juni backpacken door Laos en Noord-Vietnam
8 juni ’s ochtends vliegen van Hanoi naar Hong Kong (China)
8 juni ’s avonds vliegen van Hong Kong naar Melbourne (Australië)

Dan 13 juni samen met Nienke naar Alice Springs vliegen (in het midden van het land, nabij Ayers Rock) en dan over land terug naar Melbourne reizen. In juli ook gezellig samen met Nienke’s ouders en zusje van Melbourne naar Sydney reizen. Daarna vanaf Sydney langs de east coast omhoog met een groot vraagteken betreffende tijd en locaties!

‘Ik heb er zin an!’

Goodbye Singapore en bedankt voor de fantastische maanden hier!

Menno

  • 04 Mei 2009 - 03:44

    Nienke:

    nog vijf weekjes en dan sta je hier op het vliegveld in Melbourne, vast vol met verhalen en foto's van al je avonturen in zuid-oost azie. en dan samen lekker (lang) reizen in australie, waar heen? we zien het inderdaad wel...
    ondanks onze gespreken via skype, toch ook altijd genoten van al je verhalen uit singapore en omgeving vanaf deze site.
    geniet ervan, dikke kus nienke

  • 04 Mei 2009 - 05:47

    CHRIS ;-):

    Ha Menno,
    We zullen je collumns missen! Daar werd elke week hier wel naar uit gekeken. Ze waren van hele hoge kwaliteit en een genot om te lezen. Familie en bekenden zeiden wel tegen me, dat als het jou met de studie niet zou lukken je zo de schrijverij of journalistiek in kan.

    Dat je je verjaardag liever in Holland had gevierd valt me wel wat tegen natuurlijk ;-)

    Ik reken er maar vast op dat je niet in augustus, maar in november terug komt en hoop dat je dan voldoende tijd hebt om voor januari 2010 je gemiste tentamens voor te bereiden. Gelukkig had je me er in een eerder stadium al een beetje op voorbereid dat je mogelijk later thuis zou komen.
    Wens ik je nog een hele voorspoedige en fijne "back-pack-tocht" toe!
    Cya later, CHRIS ;-)

  • 04 Mei 2009 - 08:22

    Ankie:

    Hai Menno, het eerste gedeelte zit erop dus, nu op naar je volgende belevenissen. Heel veel plezier en geniet ervan. groetjes, Ankie

  • 04 Mei 2009 - 13:23

    Nelly&Wim:

    Net afscheid genomen.
    Lopen we tegen gratis internet aan achter de douane.
    Nogmaals heel veel plezier de komende tijd!Bedankt voor je gezelligheid.

  • 04 Mei 2009 - 21:20

    Olga:

    Hey Menno!

    Wat lijkt dat snel gegaan je Singapore avontuur zeg, klinkt allemaal heel goed! Veel plezier met het reizen nu! Leuk dat jullie nu samen lekker lang kunnen gaan reizen, studeren kan natuurlijk altijd nog :)

    Geniet er van!

    Olga

  • 05 Mei 2009 - 10:52

    Judith:

    moet vast wel lekker zijn wetende dat je nu 4 maanden kan reizen. heel veel plezier en ben benieuwd waar je volgende berichtje vandaan komt. tot in melbourne!
    judith

  • 06 Mei 2009 - 15:35

    Aukje:

    Hoi Menno,Leuk weer je laatste verhaal.Ik hoop dat de komende tijd ook weer leuk wordt.Maar dat zal wel lukken.Veel plezier,
    Aukje

  • 09 Juni 2009 - 18:26

    Esther:

    Heey!
    hoe bevalt australie?? :D weer gezellig samen met Nienke! wordt trouwens wel weer tijd voor een berichtje he... ;)
    Maar geniet ervan!!!
    kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Singapore, Singapore

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

24 Juni 2009

Intermezzo part #2

13 Juni 2009

Intermezzo

04 Mei 2009

In memoriam

24 April 2009

Angkor What?!?

08 April 2009

F1 GP in KL
Menno

Actief sinds 27 Dec. 2008
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 93393

Voorgaande reizen:

09 Juni 2009 - 29 November 2009

Backpackend door Australia!

05 Januari 2009 - 08 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: