F1 GP in KL - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Menno Rietdijk - WaarBenJij.nu F1 GP in KL - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Menno Rietdijk - WaarBenJij.nu

F1 GP in KL

Door: Menno

Blijf op de hoogte en volg Menno

08 April 2009 | Singapore, Singapore

Zo, weer eens tijd voor een verhaaltje voor bij de koffie in tuin. Ik heb namelijk vernomen dat het daar in Nederland lente is geworden en de zomerkleding uit de kast te voorschijn moest komen! Poe hé, 20 graden… ;) dat zou ik hier ’s nachts ook wel willen!

Inmiddels is Chris alweer een tijdje weg na een super gezellige anderhalve week. In het eerste weekend naar Tioman geweest (zie vorige verhaal) en het tweede weekend stond dus in het teken van Singapore verkennen. Vrijdag eerst even langs het Cathay Pacific office om mijn vlucht naar Australië te wijzigen, duurde nogal lang want het was blijkbaar lastig om zowel route als datum te wijzigen. Uiteindelijk wel gelukt en nu vlieg ik op 8 juni vanuit Hanoi, via Hong Kong, naar Melbourne.

’s Middags samen met Chris en gewapend met een anwb-boekje over Singapore wat toeristische hoogtepunten afgewerkt. Allemaal heel relaxed, want zo groot zijn de afstanden in Singapore ook weer niet. Via Mustafa’s en tempels in Little India en het China Heritage Centre in China Town uiteindelijk voor een Singapore Sling (een beroemde cocktail) in de Long Bar van het Raffles Hotel belandt. Daarna via de Esplanade theaters, de 70ste verdieping van het Swissôtel voor de zonsondergang en uitzicht over de stad, bij Clark Quay aangekomen en vanaf daar een rondvaart over de Singapore River gemaakt. In een middag even flink wat verschillende facetten van de stad opgesnoven dus!

Zaterdag stond in het teken van Sentosa. Een dagje strand en bezoek aan ‘het zuidelijkste puntje van continentaal Azië’. Chinees gegeten in Vivo-city, waar Chris ‘gedwongen’ werd met stokjes te eten, maar uiteindelijk handig gebruik wist te maken van het ‘opschepbestek’. ’s Avonds ben ik nog voor een feestje terug gegaan naar Sentosa en daarom zondag begin van de middag pas afgesproken met Chris (’s ochtends moest ik nog wat studie-dingetjes doen…). Chris zijn tailor-made suits bewonderd bij het passen (zie foto) en daarna wezen schuilen voor een tropische stortbui in Suntec City Mall. Toen het opgeklaard was onze wandeling vervolgd naar Arab quarter (of Kampong Glam), een van de oudste wijken van de stad. De dag afgesloten met een maaltijd in het foodcourt om de hoek bij het hotel waar Chris verbleef.

Maandag een assignment ingeleverd en nog overleg gehad voor een ander group project, die donderdag ingeleverd moest worden. Studie verplichtingen op een maandag, was wel even een raar gevoel. Maargoed, het einde nadert nu rap. Na mijn verplichtingen op de universiteit me meteen naar Chris begeven met nog een rugzakje vol kleding om vast mee terug te geven! Daarnaast heeft Chris ook mijn pak mee terug genomen, gelukkig dat zijn aankopen konden worden opgestuurd, anders had dat nooit allemaal gepast! Samen nog Tapas wezen eten bij Clark Quay, waar ze me nog herkende van mijn verjaardagsetentje twee weken geleden. Een mooie afsluiting van Chris verblijf hier. Natuurlijk nu wel mee geweest naar het vliegveld om hem uit te zwaaien en na het inchecken van de bagage nog een laatste drankje gedaan in de ‘pub’. Een mooie en gezellige anderhalve week zitten er helaas al weer op en voor mij is het nu weer even de focus op de studie, alvorens het volgende bezoek al mijn aandacht vermoedelijk gaat opeisen!

Zo gezegd, zo gedaan dus. Echter voordat het volgende bezoek op de stoep staat, ben ik zelf ook nog eventjes een weekendje weg geweest. Nienke was het weekend daarvoor bij de eerste Formule 1 Grand Prix van het seizoen, in haar Melbourne, geweest en ik kon natuurlijk niet achterblijven. Van zaterdag 4 t/m maandag 6 april dus een ‘mannenweekendje’ naar Kuala Lumpur! Daar was afgelopen zondag de GP van Maleisië. Omdat het vliegen naar KL veel sneller en ook nog is goedkoper is(jaja) dan met de bus, heb ik nu ook de budget terminal op Changi airport kunnen bewonderen. Saaie boel, maar wel een Mac.

Na een wel hele korte vlucht (amper 40 minuten) in KL aangekomen en omdat het circuit naast het vliegveld ligt, meteen een bus daarheen genomen om de kwalificatie nog te kunnen bekijken. Onze K2 hillstand tickets waren immers het hele weekend geldig. Echt gaaf om de F1 bolides van zo dicht bij en live voorbij te zien (en horen) komen! Uiteindelijk wist Button, die ook al de GP in Melbourne had gewonnen de snelste tijd te noteren en dus pole te pakken. Dit moest ik echter wel horen via mijn mobiele telefoon waar radio opzit. Bij K2 was namelijk geen videoscherm of iets waar we enigszins de ontwikkelingen konden volgen. Ook geen overdekking hier, alleen een grassige heuvel. Wel prima zicht trouwens. Maar na de kwalificatie zaten we maar net op tijd in de bus terug naar de stad toen een intens heftige tropische onweersbui losbarste. Uiteindelijk in een lange file naar de stad gedreven dus en pas rond 10 uur ’s avonds ingechecked bij het hostel (Serai Inn), vlak bij China town in KL. Daarna Indisch gegeten in China town, omdat alles verder al dicht was. Vervolgens ons naar een groot openlucht feest bij de KL Tower begeven. Waar we onderweg nog een heleboel andere exchange studenten uit Singapore tegen kwamen. Uiteindelijk dus de nacht doorgebracht met zo’n 20 studenten (en nog duizenden locals natuurlijk) op de beats van Judge Jules en Paul Oakenfold. Laat geworden, maar ik ben zondagochtend wel om half 8 opgestaan om nog even op de skybridge van de Petronas Twin Towers te kunnen staan! (zie foto’s). Als bouwkunde student kon ik natuurlijk deze kans om een voormalig hoogste gebouw ter wereld van dichtbij te aanschouwen niet aan me voorbij laten gaan. Zo ’s ochtends vroeg nog een strak blauwe lucht en dus prachtig uitzicht over de stad.

Zaterdagavond hadden we van andere studenten gehoord dat die kaartjes hadden voor C2 hillstand, overdekt en met een scherm. Bleken we dus als student voor 50 Ringgit (10 euro) daarvoor kaartjes te kunnen kopen (normaal 200 Ringgit). Dit dus zondag maar gedaan en dat bleek uiteindelijk een zeer goede keuze te zijn geweest!

Na begin van de middag nog door China town gewandeld te hebben om te concluderen dat het minder boeiend en levendig is dan China town in Singapore, zijn we met de bus naar het circuit gegaan. Dit is normaal een uur, maar iedereen ging daar natuurlijk heen, dus het was weer ruim 2 uur in de file sukkelen. Vanwege een buitje begin van de middag (en natuurlijk nog de regen van de vorige dag) was hillstand C2 al behoorlijk drassig en modderig. Gelukkig wel een mooi plekje gevonden en onze ’s middags gekochte paraplu’s gebruikt tegen de zon, zo vlak voor aanvang van de race om 5 uur. Inmiddels kwamen er wel in de verte al wat donkere wolkjes aandrijven. Wat we helemaal niet erg vonden, wat regen halverwege de race maakt het er alleen maar leuker op!

En we kregen wat we wilden! Spektakel in de regen! Prachtig om te zien hoe de bolides met regenbanden veel meer grip hadden dan degene op slicks en op de nat wordende baan formidabele inhaal manoeuvres ten toon spreidden! Helaas waren de weergoden ons iets te goed gezind en kregen we op een gegeven moment wel hele hevige regen. Dit resulteerde in vermakelijk slip- en spin partijen, maar ook in de gele vlag en safety car. Met onweer recht boven het circuit was het al snel rode vlag en dus werd de race onderbroken. Afwachten of de regen minder zou worden zodat er eventueel een herstart kon komen. Maar het onweer werd alleen maar erger en bliksem sloeg zelfs in recht voor onze neus: dag tv-scherm. Dus een zwart scherm voor ons en stromende regen. Iedereen lekker knus onder de overkapping en was het beste wel een gezellige boel nog! De wave kon niet vaak genoeg rond gaan! Uiteindelijk werd de regen wel minder, maar was de klok (race duurt maximaal 2 uur, incl. regen onderbrekingen) en de invallende duisternis de reden om niet meer verder te racen. Helaas dus maar een halve race meegemaakt, maar wel historisch, want de laatste keer dat een Formule 1 wedstrijd niet werd uitgereden vanwege de regen was in 1991! Button lag trouwens aan de leiding en krijgt daarom de overwinning, maar wel slechts halve punten omdat de race niet uitgereden is.

Zeker een geslaagd bezoekje aan de Formule 1 dus, en de pret was nog niet op, want er was ook nog een Jamiroquai concert na de race! In het voorprogramma ook nog Naturally 7, een ‘band’ die geen instrumenten gebruikte maar die vocaal wel heel erg knap nadeed. Al met al een erg lange dag dus na een kort nachtje en was dan ook blij om weer in het krakende stapelbed in het hostel te liggen.

Maandagochtend nog haasten naar het vliegveld, maar uiteindelijk wel op tijd om onze vlucht te halen. Terug in Singapore meteen maar even een wasje gedraaid en een eindpresentatie voor dinsdag voorbereid. ’s Avonds nog wel gezellig naar Walla Walla in Holland Village om nog even bij te kletsen met de ‘thuisblijvers’ en na te praten over het F1 weekendje in KL.

Die eindpresentatie ging goed vandaag, nu alleen nog het final report afmaken en volgende week inleveren. Vanavond een verjaardagsetentje van een jarig Koreaans meisje gehad. Als cadeautje een sleutelhanger met klompje gegeven en gezegd dat ze nu toch echt wel verplicht was een keertje naar Nederland te komen!

Morgen en donderdag staan in het teken van een geschiedenis essay en het zou mooi zijn als dat af is voordat Nienke donderdagavond door de douane heen komt gelopen. Want daar kijk ik nu natuurlijk wel heel erg naar uit! Dan nadert het einde van mijn verblijf hier in Singapore al weer snel, zeker als maandag ook Nelly en Wim aankomen, dan wordt het helemaal een gezellige boel!

Ow, for the record, het weekend daarna heb ik nog een tripje naar Cambodja geboekt. Nienke is dat net weer terug naar Australië en Nelly en Wim op avontuur in Maleisië. Phnom Penh en Siem Reap (Angkor Wat) staan op het programma. Dan kom ik weer terug op dinsdag 21 april en zal ik de rest van die week braaf besteden aan de voorbereidingen voor mijn tentamens. Die zijn, voor degene die graag met gekruiste vingers rondlopen, op 27 april, 28 april (2 zelfs) en ten slotte op zaterdag 2 mei.

Zo, mijn 10e verhaal was dit alweer! Lekker kort ;)

Ciao!

Menno

• 07 April 2009 - 17:22

CHRIS ;-):

Menno, hartelijk DANK voor je opgewekte gezelligheid, je tijd, geduld en aandacht en je prettige en effyciente begeleiding bij de dingen, die we samen deden en de heldere instructies voor mij om alleen dingen te kunnen ondernemen. Nu heb je nog een kleine twee dagen "vrij" om te studeren, voordat Nienke, Nelly en Wim komen. Heel veel plezier met hen gewenst natuurlijk.
    Mede door jou was dit voor mij een fantastische week, die ik niet snel zal vergeten.

Weer thuis:
    Het was heel apart om hier in Zutphen de race in Kuala Lumpur op TV te volgen wetend dat jij daarbij was! Dank nog voor je sms-je waarin je meldde dat je droog zat, was zeer geruststellend. Nog even vol gas studeren? Donderdag alweer opnieuw feest...

Marijke zou het zeker heel leuk gevonden hebben dat "haar" klompjescadeautjes goed van pas komen.

Liefs, CHRIS ;-)

• 07 April 2009 - 17:26

Ankie:

Zeker lekker kort verhaaltje, haha. Weer volop genoten dus. Ik doe het wel met een ochtendje kinderboerderij met Emma, waar ik natuurlijk ook volop van geniet.
    Fijne tijd met Nienke, Nelly en Wim en ik zal duimen voor je tentamens.
    groetjes, Ankie

• 07 April 2009 - 20:59

Marianne:

leuk verhaal Menno. Chris zag er goed uit ,na z,n vakantie. Ja ,die klompjes is een idee v Marijke ,die dat weer van Wouter had. Hij had daar zo,n succes mee in Aus,dat we ze na-stuurden. Hier bloeien de fruitbomen bijna. Hoera. groeten K&m

• 08 April 2009 - 07:26

Jacq.:

hi Menno,

dat klinkt goed die slip-en spinpartijen op het circuit! En een paraplu voor de zon, daar kan ik me ook helemaal in vinden ;) Heel veel plezier en alvast succes met de tentamens (al heb je natuurlijk wel eerst andere dingen (of iemand) aan je hoofd ;)
    Geniet er van met z'n tweetjes en doe Nienke de groetjes,

xx

Jacq.

• 08 April 2009 - 09:43

Judith:

jeetje je gaat echt heel zuidoost azië voordat je aan je reis bent begonnen. tis erg leuk om s'ochtends je mail te openen en dan een leuk berichtje van jou weer te krijgen. het weer is hier alleen na een paar dagen mooi weer weer iets minder geworden. weer wat grauwer met af en toe een spatje. typisch nederlands weer dus. heel veel plezier met nienke en kijk uit naar je volgende berichtje.
    judith

• 08 April 2009 - 09:57

Marchien:

Wat een belevenissen allemaal. En nog studeren tussendoor ook. Veel plezier met Nienke straks en geef haar een extra knuffel namens ons. Marchien

• 09 April 2009 - 06:32

Nelly:

Je belevenissen weer uitgeprint voor opa Loek in het ziekenhuis (gaat redelijk) en oma TO. Over een week staan wij ook op de luchtbrug van De Petronas in KL, geweldig en eng zo hoog! Nu echt aftellen voor ons vertrek naar Singapore! Heerlijk om jou en Nienke daar te zien. Knuffel van Nelly

• 09 April 2009 - 20:14

Joop:

Hi Menno,Ik moet zeggen: Je haalt wel het onderste uit de kan! Goed hoor al die activiteiten. Straks in Nederland, nou ja straks, zul je vast moeten afkikken. Ook ik heb echter een enerverende week achter de rug op geboorteeiland Terschelling! Lux in een mooie bungalow met Frits en nog 5 vrienden. Spannende tocht op de fiets door woeste duinpartijen en geheimzinnige vennen met dreigende buizerds en duizende watervogels. Een imposante boottocht terug naar het vaste land. Enz. enz. Geen rede dus om jaloers op je te zijn. Groeten aan Nienke, Nelly en Wim! Succes met je tentamens. Liefs Joop

• 13 April 2009 - 15:00

Aukje:

Een beetje late reactie.
    Maar wat noem jij een kort verhaal? Ik vind zo'n verhaal superlang,maar heel leuk.
    Groetjes en geniet er maar weer van.

• 16 April 2009 - 22:07

Daan:

Een lustrumverhaal geheel in stijl vanuit een ver oord. Wellicht dat volgend jaar dit ook is weggelegd voor de jc. Of wordt het toch een huisje op de heide? In ieder geval heb jij je lijstje toeristische tripjes in het verre oosten nu wel compleet. Ik ben ook net begonnen in mijn verre oosten oftewel het pittoreske Nijmegen. Ze hebben hier alleen geen tropische oerwouden en helderblauwe oceanen. Maar wel een vierdaagse!
    Veel plezier nog!

groet, Daan