Gong Xi Fa Cai! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Menno Rietdijk - WaarBenJij.nu Gong Xi Fa Cai! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Menno Rietdijk - WaarBenJij.nu

Gong Xi Fa Cai!

Door: Menno

Blijf op de hoogte en volg Menno

26 Januari 2009 | Singapore, Singapore

Oftewel Gelukkig Chinees Nieuwjaar allemaal! En ja, ik was er bij in Chinatown om middernacht bij de count-down en het vuurwerk. De enorme mensenmassa was wel indrukwekkend, het vuurwerk wat minder. Er was alleen een professionele vuurwerkshow van ongeveer 5 minuten, gewoon vuurwerk voor jan-en-alleman is hier namelijk al sinds 1972 verboden. De show viel dus wat tegen, van de uitvinders van dat spul had ik wel wat meer verwacht. Maargoed, het was leuk om er een keertje bij geweest te zijn.

Maar laat ik bij het begin beginnen, met de eerste conclusie dat doel om wekelijks een berichtje te plaatsen wel erg snel in het water gevallen is. De reden hiervoor is dat ik terug ben geweest naar Nederland in verband met het overlijden van Marijke op woensdag 14 januari. Dat gaf dus een rare twist aan mijn eerste twee college weken hier. Gelukkig is het nog relatief rustig qua studie druk.

Een ticket naar Nederland was mede dankzij Nienke snel geboekt en vrijdag avond zou ik vertrekken met een rechtstreekse vlucht naar Amsterdam. Donderdag nog wel naar de ‘Race Village’ van de Volvo Ocean Race geweest, vanwaar de vierde etappe van dit prestigieuze zeil event rondom de wereld van start zou gaan. Wat rondgekeken en een rondleiding langs de boten gehad, zelfs de Ericsson 4 aangeraakt. Dus als je binnenkort iets op tv over race ziet moet je maar denken dat mijn vingerafdruk op die boot staat!

Vrijdag avond dus vertrokken naar Nederland. Na een goede vlucht en zelfs een beetje slaap een half uur eerder dan geplanned op Schiphol geland. Ondanks de vroegte (half 6) toch een welkomscomité dat me kwam ophalen. Zo zag ik Nienke dus een week eerder dan verwacht en Nelly en Wim natuurlijk vele maanden eerder.

Zaterdag via een diner in Doorn naar Zutphen gereden, om met mijn aanwezigheid daar Chris wat steun te geven in deze moeilijke tijd. Zondag de condoleance in Ruinerwold en maandag de crematie in Meppel. Dit is natuurlijk niet de plaats om daar veel over te vertellen, behalve dat beide mooi zijn verlopen en denk ik ook goed geweest voor een stukje van het verwerkingsproces.

Dinsdagavond weer vertrokken naar het warme Singapore, het programma gaat hier immers gewoon door. Door Chris, Nelly en Wim uitgezwaaid op Schiphol en vervolgens weer een aantal uurtjes in een nogal duur vliegend blik doorgebracht. Boven Malaysia een mooi uitzicht gehad, aangezien we precies over de kustlijn vlogen en ik verlekkerd naar witte zandstranden kon kijken.

’s Avonds had ik al een afspraak staan om naar de club Double O te gaan, waar op woensdag de drank het goedkoopst is (verrassend hoe snel je dat soort dingen toch te weten komt…). Een mooi feestje combineren met je jetlag wegdrinken is natuurlijk een prima combinatie. Wel een voordeel was dat ik meteen weer in het Singapore ritme zat. Donderdag dus maar uitgeslapen tot een uurtje of 1 en ’s middags nog even naar Chinatown geweest om wat lokale, typische Chinees Nieuwjaar gerechtjes te eten. Gelukkig was er ook een Singaporese studente mee die overal wat meer tekst en uitleg bij kon geven. De geroosterde plakjes pork of chicken waren in ieder geval erg lekker! ’s Avonds kon ik nog een college van woensdag inhalen, zodat ik eigenlijk maar 1 dag heb gemist uiteindelijk. Vrijdagavond in de buurt van, jawel, Chinatown gegeten (ik ben daar inderdaad redelijk vaak geweest de laatste paar dagen, maar het is dan ook wel the place to be, zo rond om de jaarwisseling). Geen chinees gegeten dit keer, maar pizza (yo).

Zaterdag stranddag toch? Vandaag wel. Wederom naar Sentosa geweest, echter een ander strand nu, vlak bij een soort kunstmatig eilandje, verbonden met een hangbrug en een heel groot bord met daarop de claim van het meest zuidelijke puntje van continentaal Azië. Dit is hoe dan ook onzin, maar toch leuk om even als een stel Japanners erbij op de foto te gaan! We konden lekker op het strand blijven want we hadden daar ook een strandfeest ’s avonds, met bbq en onbeperkt drank. Voor het eerst Aziaten echt helemaal los zien gaan. Helaas was het feest al voor 12en afgelopen (want om 12 uur ging de laatste monorailtrein terug, anders werd het lastig van Sentosa af te komen met een groep van zo’n 250 man). Uiteindelijk toch weer op de pgp beland en hier, volgens de bewaking, nog wat herrie geschopt. 30 fluisterende mensen is natuurlijk ook niet niks.

Zondag na het uitslapen wat nuttige dingetjes gedaan, zoals to-do lijstjes afwerken en samenvoegen en oa het grootste gedeelte van deze update te schrijven. Eind van de middag de eerste echte tropische regenbui gehad, hoewel het nog steeds een beetje lafjes was. Werkte wel verkoelend na een benauwd warme dag. ’s Avonds gegeten in de kantine van de pgp, wat voor mij (pas) de eerste keer avond eten hier was. Daarna naar Arab quarter gegaan, omdat Chinatown afgeraden werd vanwege de drukte. Chillend een biertje gedronken en wat een aan waterpijp gelurkt en rond 11 uur toch richting Chinatown vertrokken. Daarmee is het cirkeltje rond en kan je weer bovenaan beginnen met lezen ;)

Nu, maandagochtend, tegen 12en. Ik ga zo weg om mijn lieve vriendinnetje van het vliegveld op te halen en er hier een onvergetelijke week van te maken voordat ik haar 3,5 maand moet missen als ze in Australië zit.

Groetjes uit Singapore,

Menno

Ps, misschien wat weinig over studie vermeld, maar ik ben toegelaten tot alle vakken die ik wilde dus dat is mooi. Daarnaast moet ik me nu wel toe gaan zetten om van ‘toerist’ naar ‘student’ om te schakelen. Maar de komende week komt daar waarschijnlijk nog niet zo veel van vrees ik…

  • 26 Januari 2009 - 07:47

    Pa CHRIS :

    Heey Menno, Dank weer voor je leuke stukje. Overlijden Marijke mooi en sober verwoord, juiste toon getroffen, heel goed.Nogmaals heel veel DANK voor je komst naar Holland en de steun die ik daarvan ondervond.
    Heel veel plezier deze week met Nienke! Studeren kan altijd nog toch? Liefs, CHRIS ;-)

  • 26 Januari 2009 - 08:14

    Ankie:

    Gong Xi Fa Cai. Na een lange reis alweer veel gedaan en gezien merk ik. Heel veel plezier deze week en groetjes aan Nienke. doei, Ankie

  • 26 Januari 2009 - 08:56

    Judith:

    hoi
    gelukkig nieuwjaar! leuk om weer wat meer van je te horen. doe de groeten aan nienke!!
    gr judith

  • 26 Januari 2009 - 09:04

    Nelly:

    Hallo Menno, Gong Xi Fa Cai! Kan je dat ook al uitspreken? Mooi weergegeven die hectische dagen in de afgelopen periode. Fijn dat je alle vakken die je wilde doen ook kan gaan volgen. Dus over een week als Nienke weg is de studentenknop echt aanzetten. De Volvorace zat gister in zeer zwaar weer stond vanochtend in de krant en Ericsson 4 werd ook genoemd en daarna lees ik jouw stuk je hierover. Toeval! Liefs, je moeder


  • 26 Januari 2009 - 11:12

    Robert:

    "nogal duur vliegend blik?"

    Ik noem Bouwkunde toch ook geen langbrandend kampvuur?

    In ieder geval, veel plezier met Nienke erbij.

  • 26 Januari 2009 - 21:19

    Ing:

    Hey Menno,
    Ik wilde net even op je site gaan om te vragen of je goed weer terug bent gekomen, nu aan je berichtje te lezen ben je weer goed aangekomen! Heel veel plezier daar en ik ga je verhalen volgen!!
    Liefs Ingeborg

  • 28 Januari 2009 - 17:03

    Aukje:

    Weer zo'n leuk stuk geschreven!
    Fijn joh dat je het zo naar je zin hebt. Geniet deze week extra!
    Groetjes aan Nienke.
    Aukje

  • 29 Januari 2009 - 13:56

    Els:

    Geniet samen!!

  • 29 Januari 2009 - 16:23

    CHRIS ;-):

    Ha die Menno! Lees net bij Nienke dat je toch nog colleges volgt! Complimenten!! :-) Fijn dat jullie elkaar de ruimte geven om eigen dingen te doen. Geniet ook samen en een heel fijn (verrassings)weekend gewenst en dat de verrassing maar goed en gezellig mag uitpakken! Liefs CHRIS ;-)

  • 03 Februari 2009 - 19:37

    Marianne Frijlink:

    Menno,endelijk ook een reactie uit Nunspeet. ik geniet van je verhalen. Heel fijn dat je er was 19 jan.Marijke was goed gek met je!.t is nu erg leeg zonder haar;Zeker voor je Pa,die super vent.Na 1,5 jaar zorg is het voor hem t moeilijkste. We zijn benieuwd hoe dat verassingsweekend met Nienke was!. Sterkte met WEER afscheid nemenen vooral ook veel plezier met je verblijf daar. liefs.Janneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Singapore, Singapore

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

24 Juni 2009

Intermezzo part #2

13 Juni 2009

Intermezzo

04 Mei 2009

In memoriam

24 April 2009

Angkor What?!?

08 April 2009

F1 GP in KL
Menno

Actief sinds 27 Dec. 2008
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 93386

Voorgaande reizen:

09 Juni 2009 - 29 November 2009

Backpackend door Australia!

05 Januari 2009 - 08 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: